Секс – еволюция или революция?

18:00, 12 май 18 / Любопитно 25 469 Шрифт:
Topnovini Автор: Topnovini

Какво пък толкова велико има в секса? Днес отговорът е очевиден, но от перспективата на еволюционното развитие на човека той не е толкова еднозначен.

Проучване, публикувано в авторитетния журнал American Naturalist, разкрива, че еволюционно сексът може да се е зародил далеч не като средство за възпроизвеждане, камо ли пък за удоволствие.

Въпреки централната си роля от биологична гледна точка дори днес инкорпорирането на секса в живота на човека продължава да се разглежда като еволюционна мистерия. Проучването на американските учени обаче хвърля малко светлина за разбулване на мъглата. А разкриващата се картина е повече от очарователна, макар и с леко неканонен привкус. Според учените първите хора са започнали да практикуват секс не с цел продължаване на рода, а като средство за защита от паразити. Как са успели да открият толкова практична причина – историята мълчи, но важното е, че практиката е разширила кръгозора им. Уви, за това, че днес познаваме секса и като средство за висша наслада, най-вероятно трябва да благодарим не само на собствените си прародители, а и на дедите на съвремeните паразити.

В основата на схващането за произхода на секса стои един прост факт. Алтернативата на сексуалното възпроизводство при човека в древността е била да се размножава асексуално – подобно на някои микроорганизми и растения.

Асексуалното възпроизводство обаче води до създаване на клонинги – точни генетични копия на родителя. Освен един и същ генетичен материал, клонингите носят и една и съща податливост на заразяване с паразити и различни други вредители. Това означава, че в дългосрочен план ще се създаде огромен риск от масово унищожаване на вида вследствие на различни зарази. Учените считат, че именно тази реална опасност е причина за еволюционното налагане на сексуалния метод на възпроизводство при човека, а и при всички други полово размножаващи се видове.

Сексуалнотo възпроизводство изисква размяна и комбиниране на генетичен материал от двама партньори. Всеки плод на този тип възпроизводство носи уникална комбинация от гени. Този факт носи много по-голяма сигурност по отношение опазването на вида и преживяемостта, включително в неблагоприятни условия. Като бонус към този много практичен еволюционен мотив се добавя това, което ценим толкова много в секса днес – физическото удоволствие.

Ето защо въпросът за това какво му е толкова великото на секса няма как да има еднозначен отговор. Открийте най-важното за себе си и се радвайте, че практикуването му днес е повече израз на свободна воля, отколкото въпрос на непосредствено оцеляване на вида, пише puls.bg.

Добави коментар

Моля попълнете вашето име.
Top Novini logo Моля изчакайте, вашият коментар се публикува
Send successful Вашият коментар беше успешно публикуван.